Vagntyp C14z
Klicka på bilden för att förstora
Ovanstående skiss är en rekonstruktion av vagntyp C14z, som baserar sig på ritningar för C6. Denna vagn representerade ett elektriskt tekniksprång. De har nämligen asynkronmotorer, och de endast 4 vagnarna fick fungera som provbänk för teknik som skulle komma i de framtida C20-vagnarna. Man provade också något annat, nämligen att koppla ur hälften av motorerna, precis som man gjorde med C10+C11-vagnarna för Saltsjöbanan och se om de kunde hänga med övriga vagnar i tunnelbanetrafiken. Just detta med färre motorer i drift, stannade dock som ett prov, eftersom man behövde ha goda prestanda även fortsättningsvis i tunnelvagnar.
Vagntyp : | C14z |
---|---|
Antal : | 4 |
Vagnsnr : | 1460-1463 |
Levererad: | 1987-1988 |
Utförande: | Parkopplade |
Längd: | 17,4 m |
Bredd: | 2,8 m |
Höjd: | 3,780 m |
Vikt: | 23 ton |
Sittplatser per vagn: | 48 |
Ståplatser per vagn: | 108 |
Totala platser per vagn: | 156 |
Sittplatser fullängdståg: | 384 |
Ståplatser fullängdståg: | 864 |
Totala platser fullängdståg: | 1248 |
Antal dörrpar/sida: | 3 |
Antal boggier: | 2 |
Tillverkare: | ASEA, Hägglund |
Motorer kW: | 440 |
Motortyp: | ASEA MJA 280- 1 |
Effekt per ton: | |
Drivutrustning: | Trefas, asynkronmotorer |
Maxhastighet: | 90 |
Utrangerade: |