Vagntyp C14z

Vagntyp C14z

Vagntyp C14z
Klicka på bilden för att förstora

Ovanstående skiss är en rekonstruktion av vagntyp C14z, som baserar sig på ritningar för C6. Denna vagn representerade ett elektriskt tekniksprång. De har nämligen asynkronmotorer, och de endast 4 vagnarna fick fungera som provbänk för teknik som skulle komma i de framtida C20-vagnarna. Man provade också något annat, nämligen att koppla ur hälften av motorerna, precis som man gjorde med C10+C11-vagnarna för Saltsjöbanan och se om de kunde hänga med övriga vagnar i tunnelbanetrafiken. Just detta med färre motorer i drift, stannade dock som ett prov, eftersom man behövde ha goda prestanda även fortsättningsvis i tunnelvagnar.

Vagntyp : C14z
Antal : 4
Vagnsnr : 1460-1463
Levererad: 1987-1988
Utförande: Parkopplade
Längd: 17,4 m
Bredd: 2,8 m
Höjd: 3,780 m
Vikt: 23 ton
Sittplatser per vagn: 48
Ståplatser per vagn: 108
Totala platser per vagn: 156
Sittplatser fullängdståg: 384
Ståplatser fullängdståg: 864
Totala platser fullängdståg: 1248
Antal dörrpar/sida: 3
Antal boggier: 2
Tillverkare: ASEA, Hägglund
Motorer kW: 440
Motortyp: ASEA MJA 280- 1
Effekt per ton:
Drivutrustning: Trefas, asynkronmotorer
Maxhastighet: 90
Utrangerade:
Detta inlägg publicerades i Vagntyper. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar